Lidl
Meer emotie in het sapschap
Keuzestress in het Lidl-schap van verse sappen
Lidl België heeft een uitgebreid aanbod van maar liefst 25 soorten verse sappen, smoothies en fruit shots onder het eigen merk Chef Select. De keerzijde van zo veel aanbod is dat kiezen alleen maar moeilijker wordt. Zeker met de vrij zakelijke, strakke vormgeving van de verpakkingen die voor alle soorten vrijwel hetzelfde was. Om de keuze voor de verse sappen van Lidl niet alleen makkelijker maar ook aantrekkelijker te maken, was een restyling nodig.
Creatieve strategie
Bij een te groot aanbod kan keuzeverlamming optreden. Mensen kiezen zomaar iets of helemaal niet meer. Om dat te voorkomen kun je het keuzeaanbod kleiner maken. Maar omdat Lidl graag een groot assortiment aanbiedt, kozen we een andere strategie: het categoriseren van het aanbod. Met kleurgebruik brachten we meer onderscheid tussen de producten. Een andere belangrijke keuze was het toevoegen van emotie met nieuwe namen en illustratieve elementen.
Koppel je een emotie aan een product, dan kan de doelgroep op gevoel kiezen, zonder erover na te denken. En hoe minder het brein zich hoeft in te spannen voor al die keuzes in de supermarkt, hoe prettiger het is.
Het resultaat: makkelijk kiezen in het sapschap
In het nieuwe design worden de ingrediënten weergegeven met speelse illustraties, zodat je in één oogopslag ziet wat erin zit. Ook de kleuren van het etiket verschillen per product, zodat het meteen duidelijk is dat het allemaal andere producten zijn. De vrolijkheid van de kleuren en illustraties wordt versterkt door de nieuwe namen van de sapjes. ‘You’re pearfect’, ‘(Let’s) go bananas’, ‘Kiwi to my heart’ of ‘Mango Tango’; daar word je al blij van zonder dat je er nog maar één slok van hebt genomen. En belangrijker: het helpt allemaal om gemakkelijk te kunnen kiezen. Uiteraard hebben we daarnaast gezorgd dat alle andere verpakkingselementen zoals ingrediënten, inhoud en voedingswaarden een plek kregen in het design.
Wat:
Verpakkingsdesign voor sappen en smoothies
Belangrijkste barrière:
Ik kan niet kiezen omdat alles op elkaar lijkt
Oplossing:
Minder focus op ingrediënten, meer op emotie
Resultaat:
Geen keuzestress meer voor klanten