Hartstichting
Iedereen een gezond hart, voor nu en later
Hoe inspireer je donateurs om extra te doneren?
Vaste donateurs van de Hartstichting krijgen meerdere keren per jaar het verzoek of ze een extra donatie willen doen. Drie keer per jaar betreft dat een verzoek waarbij onderzoek naar betere en snellere opsporing en behandeling van een specifieke hartziekte centraal staat. Hoe belangrijk dat ook is, een extra donatie vragen aan mensen die al geven, is altijd lastig. Je wilt ze niet het gevoel geven dat ze te weinig doneren of dat we ze overvragen.
Creatieve strategie
We gebruiken de extra donatievragen om donateurs te betrekken bij onderzoeken en doorbraken die zij mede mogelijk maken. Daarbij houden we rekening met de verschillende doelgroepen en voorkeuren. De een heeft meer interesse in feiten en het verhaal van een expert, de ander is meer gericht op emotie en wil graag de kant van de patiënt horen. Hier spelen we met de inhoud slim op in. Ook doen we AB-tests om te zien welke aanpak het beste resultaat oplevert. In de brieven en folder passen we gedragspsychologische technieken toe. Zoals anchoring in de vorm van een lijstje met