Oogfonds

#ffwegkijken

Schermturen: dé oorzaak van bijziendheid bij kinderen

Dat kinderen uren per dag op hun smartphone zitten, schaadt de ontwikkeling van hun ogen. Langdurig schermturen is bij kinderen wereldwijd een van de belangrijkste oorzaken van bijziendheid, wat op latere leeftijd zelfs kan leiden tot blindheid. Maar hoe krijg je kinderen weg van hun scherm?

Creatieve strategie

Waarschuwen voor de gevaren van schermturen, komt niet aan bij kinderen. Wat wel werkt, is het geven van een handelingsperspectief, namelijk de 20-20-2-regel: na 20 minuten op je scherm even 20 seconden in de verte kijken en 2 uur per dag naar buiten. Om die boodschap voor kinderen behapbaar én leuk te maken, focusten wij als eerste stap op 20 seconden wegkijken. Zo’n tiny habit, een kleine nieuwe gewoonte die je je gemakkelijk eigen kunt maken, werkt veel beter dan meteen een grote uitdaging aangaan. Omdat kinderen gevoelig zijn voor social proof – het lenen van de invloed van andere mensen – schakelden we voor dit belangrijke doel TikTok-influencers in.

 

Campagne: #ffwegkijken

Op TikTok introduceerden we de #ffwegkijken-challenge. Influencers gaven het goede voorbeeld en daagden de jonge doelgroep uit om zelf te verzinnen wat je kan doen als je even 20 seconden van je scherm af bent. Van een bal hooghouden tot een dansje. Daarnaast ontwikkelden we een gerichte DM-campagne voor scholen en opticiens met de slogan ‘20-20-2, daar red je je ogen mee’. De rijm in de regel zorgt voor meer fluency, waardoor het makkelijker te onthouden is.

Het resultaat

De TikTok-challenge zorgde in juli 2021 met 12 influencers voor een bereik van 1,5 miljoen impressies binnen de doelgroep. Bijna 10% van die impressies werd als sneeuwbaleffect gerealiseerd met video’s gemaakt door de enthousiaste jongeren zelf. Het aantal likes lag 42% hoger dan gemiddeld bij campagnes. Zo leerden honderdduizenden kinderen dat het goed is om elke 20 minuten even weg te kijken van het scherm om je ogen gezond te houden.

logo

Wat:         
TikTok- en DM-campagne om bijziendheid te voorkomen

Belangrijkste barrière:
De 20-20-2-regel is veel te abstract voor kinderen

Oplossing:
Een simpel én leuk handelingsperspectief

Resultaat:
Bereik van 1,5 miljoen kinderen en een ruim bovengemiddeld engagement