Cannock
Jij kan het
Incasso ‒ niet de eerste baan waar je aan denkt
Vertel je op een verjaardag dat je incassomedewerker bent, dan is de reactie misschien niet meteen dolenthousiast. Achter onbetaalde rekeningen aangaan, klinkt als een harde baan waarbij je mensen in de problemen brengt. Het tegendeel is echter waar. Uit interviews met de medewerkers bleek dat incasso juist mensenwerk is. Je zorgt dat bedrijven kunnen blijven ondernemen en biedt ook een uitweg aan mensen met schulden. Je moet dus niet hard zijn, maar empathie hebben, goed kunnen communiceren en oplossingsgericht denken.
Creatieve strategie
Het doel van de campagne werd niet alleen nieuwe incassomedewerkers werven, maar ook het imago van de functie verbeteren. Door te focussen op de menselijke aspecten van incasso, de sociale en open cultuur bij Cannock en de ruimte die je krijgt om je te ontwikkelen. De vraag was: hoe doen we dat op een geloofwaardige manier? Het antwoord lag bijna voor de hand: met de Cannockmedewerkers zelf en hún motivaties als spil van de campagne. Een belangrijke keuze die we met Cannock maakten, was het aanpassen van de functienaam. Van incassomedewerker naar servicemedewerker Incasso. Om het accent te verleggen naar de sociale en menselijke kant van de functie.
Campagne: Jij kan het
De doelgroep van de campagne is divers. Het zijn mensen die nu in de horeca, een callcenter, op een administratie of achter een balie werken. Een barrière om te solliciteren is dan ook niet alleen het negatieve imago van incasso, maar ook twijfel of ze het wel kunnen. De imagobarrière nemen we weg door te focussen op de menselijke en sociale aspecten van het werken bij Cannock. Zoals je inleven in verschillende situaties, iets betekenen voor een ander en mensen en bedrijven verder helpen. De onzekerheidsbarrière nemen we weg met de pay-off en call to action: Jij kan het. Kom in ons team als servicemedewerker Incasso.
De campagne speelt zich af op TikTok, Instagram en LinkedIn. Met Cannock-medewerkers in de hoofdrol maakten we korte social video’s met doodle-animaties om de doelgroep te raken (see) en langere video’s om meer invulling te geven aan het werk (think). Ook maakten we advertenties en aanpassingen op de website om de doelgroep het laatste zetje te geven en te solliciteren (do).
Het resultaat
De campagne is van start gegaan op dinsdag 19 december2023 en zal minstens twee maanden lopen. De eerste resultaten verwachten we medio januari.
Wat:
Online campagne voor het werven van incassomedewerkers
Belangrijkste barrière:
Incasso… Dat is toch een harde, zakelijke baan?
Oplossing:
Focussen op de menselijke kant van incasso
Resultaat:
De eerste resultaten verwachten we medio januari 2024