De Barrière Methodiek®

Betere resultaten door anders te denken.

Gedragsverandering zit in ons DNA. Samen met de Radboud Universiteit ontwikkelden we al ruim twintig jaar geleden – toen otherwise.amsterdam nog l’eau heette – de Barrière Methodiek®. Niet om het proces ingewikkeld te maken, maar om sneller tot de kern te komen: precies díé boodschap en aanpak waarmee we de doelgroep in beweging brengen. Net als bij het klassieke communicatiemodel beginnen wij bij de klant. Maar in plaats van op hun wensen en behoeften, focussen wij eerst op hun bedenkingen en vooroordelen. Dat klinkt negatief, maar de uitkomsten zijn heel positief. Zie het als een kleine stap opzij die zorgt voor waardevolle inzichten, nieuwe ideeën en het belangrijkste: betere resultaten.

Waarom het werkt.

Met dank aan psycholoog Kurt Lewin weten we dat ons gedrag wordt gedreven door twee verschillende krachten. Aan de ene kant zijn er drijvende krachten die ons motiveren om gedrag te veranderen. Denk aan het regelen van een extra pensioenpotje: je weet dat het nodig is en het kan belastingvrij. Aan de andere kant zijn er remmende krachten. Het is ingewikkeld; je spaart liever voor leuke dingen en misschien win je de loterij wel. Als die tegengestelde krachten in balans zijn, gebeurt er niets. Moet je dan gewoon harder duwen? Dat kan, maar het is net als bij een springveer: op het moment dat je stopt met duwen, springt het gedrag meteen weer terug. Je moet je dus blijven inspannen voor een beperkt resultaat. Wat veel beter werkt, is het wegnemen van de remmende krachten, zodat je veel minder hard hoeft te duwen.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Gedragspsychologie en onze Barrière Methodiek® zorgen voor een andere manier van denken die otherwise in elke opdracht meeneemt. Van het ontwerpen van een DM of verpakking tot en met het ontwikkelen van een multimediacampagne. Hoe ver we daarin gaan hangt af van de vraag die er ligt. De principes van gedragsverandering zetten we altijd in om de briefing te verdiepen en Creatie te inspireren, en bij het reviewen van concept en uitwerking. Wil je echt de diepte in, dan is een Barrière Workshop een mooie start.

De diepte in met een Barrière Workshop

Samen met jullie eigen experts en onze gedragspsycholoog brengen we alle mogelijke barrières in kaart die de doelgroep tegenhouden om het gewenste gedrag te vertonen. We onderscheiden daarin drie niveaus:

  • Functionele barrières (relatief eenvoudig vast te stellen barrières)
  • Sociale identiteitsbarrières (barrières ontstaan door of vanuit de sociale omgeving)
  • Emotionele barrières (dieperliggende, vaak onbewuste emoties)

Als de barrières in kaart zijn gebracht, worden de belangrijkste benoemd. Ze worden aangevuld met een set van bewezen gedragspsychologische technieken die de barrières wegnemen. Van daaruit wordt de communicatiestrategie ontwikkeld.

Meer weten over wat de Barrière Methodiek® voor jou kan betekenen?

Neem contact op met Bas Wilgenkamp: 06 52 33 07 89.